Associació Asperger del Camp de Tarragona

  • Augmenta la mida de la font
  • Mida de la font per defecte
  • Disminueix la mida de la font

Què és la Síndrome d’Asperger?

Definició

La Síndrome d’Asperger (SA) és un trastorn del desenvolupament amb base neurobiològica que comporta l’alteració de diverses àrees del desenvolupament de la persona.

  • Aquestes alteracions són qualitativament diferents a cada individu i a cada moment evolutiu i persisteixen
    al llarg de tota la vida.
  • En major o menor mesura, dificulten la capacitat de la persona per relacionar-se amb els altres i configuren algunes de les característiques de la seva conducta.
          
Capítol d'Arthur en què George

coneix a en Karl, un nen amb la

Síndrome d’Asperger

 

 

 

 

 


La Síndrome d’Asperger s’inclou dins els Trastorns de l’Espectre Autista (TEA). Aquest concepte engloba tot una sèrie de trastorns que s’inicien en els primers anys de vida i que se situen en un continu de símptomes de diferent severitat. 
Els TEA es caracteritzen per l’alteració greu de diverses àrees del desenvolupament:

 
  • Alteració qualitativa de la relació social.
  • Alteració qualitativa de la comunicació.
  • Presència de comportaments, interessos i activitats restrictius, repetitius i estereotipats.

Característiques

Les persones amb SA tenen un desenvolupament cognitiu normal en la majoria de casos i capacitats excepcionals en àrees específiques. La seva discapacitat no és evident, només apareix en l’àmbit del comportament i relació social. Segons Gillberg (1991) i Rivière (1996), presenten alguns d’aquests símptomes:

Relació i interacció social recíproca

Té dificultats per relacionar-se amb els seus companys i sovint falta de desig o interès per fer-ho. La comunicació amb els altres no és recíproca, costa que hi hagi un intercanvi. Quan es relaciona amb els altres la seva forma de comportar-se i d’expressar les emocions sembla estranya. Li resulta difícil entendre les normes socials (per exemple: saludar a algú i preguntar-li com està abans d’explicar-li alguna cosa) i les regles dels jocs. Per ell/ella també és difícil saber com ha de comportar-se en els diferents contextos i adaptar-se a ells. Entendre les intencions dels altres sovint és un gran problema, sobretot quan aquestes no són massa clares.

Comportament, interessos i activitats

La seva forma de pensar i comportar-se és molt inflexible i li costa molt adaptar-se als canvis. Els seus interessos i activitats són molt restrictius i tendeix a repetir-los. Té actituds perfeccionistes i sovint se centra en parts d’objectes, accions, situacions o activitats, sense detectar la seva totalitat. Algunes de les seves activitats es converteixen en rituals sense significat aparent. Acostuma a crear rutines sobre alguns aspectes de la seva vida en el seu dia a dia i a imposar-se-les a ell i als altres.

Parla i llenguatge

La seva forma de parlar és superficialment perfecta i molt formal, però inexpressiva. Té alteracions en la melodia i el to de la veu. Li resulta complicat entendre expressions ambigües amb doble sentit o frases fetes perquè la seva forma d’entendre el llenguatge és literal. Sovint, també té problemes per saber de què parlar amb els companys i per adequar-se a la conversa.

Comunicació no verbal

La seva mirada és peculiar i rígida. Quan parla amb els altres fa servir pocs gestos expressius (corporals o facials) de manera natural. Els seus gestos sovint no s’ajusten a la situació o no tenen el significat que pretén donar-los-hi.

Coordinació motora

Des de ben petit té un retard en l’àrea motriu o alteracions en proves de neuro-desenvolupament. És una mica maldestre, li costa cordar-se les sabates, jugar a pilota, fa mala lletra i té poca traça en els esports. Això és degut a alteracions en la coordinació motora i en la motricitat fina i gruixuda.


Diagnòstic

La detecció i el diagnòstic precoç de la Síndrome d’Asperger resulta fonamental alhora de donar una resposta ajustada a les necessitats específiques de l’infant i ha de ser realitzat per part d'un equip professional. Una intervenció terapèutica ajustada i global –que tingui en compte els diferents entorns del nen– contribuirà a un millor pronòstic en l’evolució del trastorn.

 


 REFERÈNCIES

Data de publicació 9/03/2011

 

Calendari

Juny 2017
L M X J V S D
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Properes activitats

Sense esdeveniments

Cerca

Àrea privada

logo_asper